Het Speelse Kind

De zon


Nieuwere post Oudere post Homepage

Welkom

  • Startpagina
  • Toelichting
  • Deelname
  • Interviews
  • Ik versta onder liefde
  • Tao voor kinderen
  • Mensen in beeld houden
  • Het Paviljoen
  • Publicatie
De expositie in het Peerke Donders paviljoen werd gehouden van half juni tot half oktober 2014

Deelnemers:

  • Amer Bader (2)
  • Anna Rao (1)
  • Annie Smulders (4)
  • Barbara Terlau (5)
  • Bella Peters (3)
  • Bert Busman (1)
  • Dayan Wickrama (4)
  • Deego Abdirahmaan (1)
  • Dewi Franken (5)
  • Ella Wysmyk (1)
  • Els Boers (4)
  • Fieny Verbunt (6)
  • Frans van de Wouw (1)
  • Frederika Tjoa (4)
  • Galina Ivanova (4)
  • Geert Verweijmeren (4)
  • Hatice Cesur (1)
  • Hetty Izaack (6)
  • Jaidy Kocx (3)
  • Jaques Horsten (3)
  • Jeanne Liebregts (5)
  • Jeanne Snijders (5)
  • Jo Mous (8)
  • Leo Le Grand (3)
  • Lex Kieliem (2)
  • Lies van Berkel (3)
  • Louis Nabbe (5)
  • Marie - Louise Donders (2)
  • Nel van Laerhoven (5)
  • Nelly Looijkens (11)
  • Onbekend (1)
  • Paul de Mol (1)
  • Peter van Oosterhout (4)
  • Piet van Hoek (2)
  • Sevil Sen (5)
  • Wilma Geerinckx (2)
Na alle dadendrang
in rust en mijzelf gewaar
ontvouwt zich onbevangen open
de zin van mijn bestaan.
En omhels wat ik niet kon
uit mededogen voor de ander.

Het Peerke Donders Paviljoen

Ik versta onder liefde ...


‘Wat doen ze hier eigenlijk?
Wie heeft ze binnengelaten?’

Denk je eens in dat ze weg zijn, je vrienden, je geliefde, je kinderen, je ouders, allen die wij ‘onze relaties’ noemen en wég ook al je rechten, zekerheden en bezittingen. Stel dat het jouw positie en ‘status’ was: vreemdeling te zijn. De mens als vreemdeling heet een boek uit 1960, over het grote thema van de moderne literatuur. Maar je hoeft Kafka in zijn labyrintenwereld en Camus en Eliot en Beckett niet gelezen te hebben om jezelf te zien rondzwerven in een vreemde, ongastvrije wereldstad, een wildvreemde taal en nog erger.

Er staat niet dat je ze moet omarmen. En niet dat je warme gevoelens voor ze moet koesteren. De uitleg van het woord ‘liefde’ is ‘brood en kleding’. Brood en kleding zijn elementaire levensbehoeften. ‘Liefhebben’ blijkt in die spreuk over de vreemdeling te betekenen: in leven laten; in het leven, dat meest kostbare mensenrecht. Zoals ‘liefde’ tot je naaste wortelt in het besef van gelijkheid, dat je bent zoals hij of zij:

zo wortelt ‘liefde’ tot de vreemdeling in het besef dat je ook zelf een vreemdeling bent, geweest bent, kunt worden. Wie het leven een beetje kent, sluit dat niet uit.

Om te leren wat liefde is, moet je je wagen aan de moeilijkste liefde: de liefde tot de vreemdeling. Opdat de samenleving der mensen niet zal wegzakken in schijn-liefde, apen-liefde, bezitters-liefde, bloed-liefde, bloed-en-bodem-liefde, wordt ons gevraagd de vreemdeling lief te hebben.


Zomaar

Als je de eerste wilt zijn, verlies je gemakkelijk.
Als je de laatste bent, heb je niets meer te verliezen.
Zomaar je broertje helpen, of je zusje, of wie je wilt.
Dat kan ook.

Als je je knuffelbeer weggeeft om iemand te troosten,
wat gebeurt er dan?
Je vindt vast wel een andere knuffel,
als je zin hebt in knuffelen.

In het atelier van het MST

In het Paviljoen


In totaal zijn er 127 schilderijtjes gemaakt. Daarvan hangen 99 in het Paviljoen en 28 in het MST

Bezoekers

Uitgelicht

  • Vrolijke noot
  • Worden als een speels onbevangen kind
  • Beeldverslag expositie
  • De vlindervanger
  • 7 werken samengesteld uit 99 schilderijtjes
  • Bloemen
  • Mijn Vriendje
  • Uitnodiging
  • De Vliegeraar
"Het Speelse Kind" is de bijdrage van het MST aan de Nwe Liefde Tilburg.

Ontwerp en uitvoering

  • Lex Kieliem
2014 Hetspeelsekind. Thema Reizen. Mogelijk gemaakt door Blogger.