Beeldverslag expositie


Inleiding Lies van Berkel

Peerke Donders. 

Het leven en werk van de arme weverszoon, een bijzondere missionaris van de Tilburgse Heikant. Spreekt op de dag van vandaag, nog steeds vele mensen aan. Het Peerke Donders paviljoen   kreeg als titel museum voor naastenliefde. Zijn bewogen leven heeft mij zeer geraakt. Ik ben trots op het MST waar ik al jaren lessen volg. Alles is nieuw, tijdloos de taal van het speelse kind, in het Peerke Donders paviljoen. Waar ik ook trots op ben is in het bijzonder onze leraar Lex, hij heeft ons allemaal teruggebracht naar onze kinderjaren. Je kon in het leslokaal een speld horen vallen, iedereen was enthousiast. En als je om je heen kijkt hoe kleurrijk de tekeningen van kinderen geschilderd zijn door volwassenen,dan denk ik, als Peerke hier aanwezig zou zijn, dat zijn traantjes zouden vloeien. En ik zou zeggen; dit is naastenliefde. Als iemand het na zijn dood verdient herdacht te worden, dan is het onze aller dierbaarste Peerke Donders. Die hier op deze grond zijn kinderjaren heeft doorgebracht. Mijn dank aan iedereen die hier aan hebben meegewerkt.